blåbro2016_01.png

Årets tema og plakat

Aarhus Festuges tema for 2017 er ’Bridging’.

Festugens direktør Rikke Øxner fortæller om baggrunden for valget af temaet:

- En af Festugens fornemste opgaver er at skabe nye forbindelser, og ved at bygge bro kan vi iscenesætte rum og rammer for det gode møde, for nye fællesskaber, det nye byliv og nye oplevelser. Sammenhæng og sammenhold skaber tillid og overblik for festugegæsten, den enkelte borger og for byen. Det skal der arbejdes med i både lille og stor skala.

Som noget helt nyt er temaet valgt for en treårig periode, hvilket giver en række nye muligheder. Det bliver muligt i højere grad at udfolde temaet, og der er også klare fordele i forhold til langsigtet planlægning med samarbejdspartnere og de mange aktører, der bidrager til Festugen.

- Vi får bedre mulighed for at indgå flerårige samarbejder, som åbner op for andre og nye perspektiver både i forhold til måden at planlægge og arbejde på. Et treårigt tema kan sætte sig bedre fast, så gæster og arrangører derved bedre tager det til sig og aktiv bruger det. Det betyder desuden, at vi kan arbejde med nogle røde tråde fra år til år, som vi binder op på et kernetema. Festugen er og bliver en levende organisme, og den kommer også til at udvikle sig i løbet af de næste tre år, men vi er spændte på og glæder os til at kunne tænke længere og større end ét år ad gangen, siger Rikke Øxner.


Plakatkunstnere gennem tiden

Aarhus Festuge har tradition for hvert år at lade en ny kunstner illustrere årets tema. Gennem årene har bl.a. Søren ’Papfar’ Behncke (2009), Kehnet Nielsen (2010), Rob Jones (2012), Sean Mackaoui (2013), Keith Shore (2015) og senest Evren Tekinoktay (2016) stået bag festugeplakaten.

Festugeplakaten kommer til at pryde hele byen i perioden op til og i selve Festugen, som i 2017 finder sted 25. august til 3. september, og fra begyndelsen af august kan allerede den købes via plakaten.com.