kaniner.jpg

FAKTA OM FESTUGEN

Om Aarhus Festuge

Festugen er en festival, en stemning og en tilstand, som forvandler, sætter spot på og udfordrer Aarhus for en stund, og får byen til at summe af liv i ti dage.

Arrangementer og tema

Aarhus Festuge er en af Nordeuropas største kulturfestivaler. Den tæller flere end 1.000 arrangementer fordelt på over 100 forskellige scener og steder. 200-300 af arrangementerne planlægges af Festugesekretariatet, mens de øvrige skabes af andre aktører i byen. Festugen har hvert år et tema, der fungerer som inspirationskilde for årets arrangementer. I 2017 er temaet for Aarhus Festuge 'Bridging', mens det i 2016 var 'Upside Down' og ’Lys - mere lys’ i 2015.

Historie

Aarhus Festuge blev etableret i 1964 og afholdt første gang i 1965. I 1964 blev Festugen tænkt som et eksperiment, der skulle aktivere byens institutioner og foreninger for at præsentere byens kulturelle profil og Aarhus’ store potentiale for omverdenen. Den store succes har betydet, at Aarhus Festuge siden da er blevet en årligt tilbagevendende tradition. Festugen 2017 finder sted 25. august - 3. september og i 2018 31. august - 9. september.

WindMade

Begivenheder kan blive WindMade, hvis de indkøber 100 pct. af deres elektricitet fra vedvarende energikilder. Aarhus Festuge var i 2011 den første WindMade-kulturfestival i verden, og i dag får vi fortsat vores energiforbrug dækket af vindenergi.

• Rikke Øxner har siden 1. oktober 2015 været direktør for Aarhus Festuge.
  • H. M. Dronning Magrethe 2. er protektor for Festugen og åbner hvert år festen ved en galla den første fredag i Festugen.
  • Den til enhver tid siddende borgmester i Aarhus er formand for Festugens bestyrelse.
  • I 2013 havde Festugen ca. 500.000 besøg.
  • Aarhus Festuge kom ud af 2014 med et overskud på 968.672 kr. Årets omsætning blev på 24.705.675 kr.

Man kan læse flere tal og fakta om Aarhus Festuge i et uddrag af Epinions Image- og Kendskabsanalyse