Kuro Tanino

Scenekunst af internationalt format i Festugen

Årets festugeprogram indeholder scenekunstarrangementer af vidt forskellig karakter, men den internationale spændvidde og kvalitet har de alle tilfælles.

Hvis man har planer om at opleve en forestilling i løbet af Aarhus Festuge, er der flere at vælge imellem, og genrerne spænder fra et moderne take på japansk teatertradition til klassisk ballet og animerede popstjerner. Både den erfarne kulturforbruger og novicen kan forvente store festugeoplevelser på scenen med forestillinger, som alle har et international islæt.

Avidya - The Dark Inn
Den japanske teatertradition menes at være en af verdens ældste og mest mangfoldige, og i hænderne på dramatiker og instruktør Kuro Tanino, når den nye højder. Eller dybder, for i ’Avidya – The Dark Inn’ tager forestillingen publikum med på en rejse dybt ned i menneskelivets absurde indre og konfronterer os undervejs med vores største længsler, drifte og drømme. Kuro Tanino er uddannet psykiater og en mester i kombinere den menneskelige psyke med drømmende elementer i sine stykker. Scenografien er et kapitel for sig, og hele forestillingen foregår på en langsomt roterende scene.

Dato/tid: 1.-3. sept. kl. 19.00-21.10
Sted: Godsbanen, Åbne Scene
Pris: 150 kr. ekskl. gebyr (100 kr. ekskl. gebyr med studierabat) via aarhusfestuge.billetten.dk
Arrangeret af: Aarhus Festuge
Støttet af: Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017, The Saison Foundation, Arts Council Tokyo, Japan Foundation, Åbne Scene, Vilhelm Kiers Fond, Aarhuus Stiftstidendes Fond og Statens Kunstfond.

International Natcabaret - The Golden Age of Cabaret
Den internationale natcabaret er et af Festugens tilbagevendende højdepunkter, og i år producerer Aarhus Festuge selv hele forestillingen. Publikum kan se frem til nogle af verdens bedste artister inden for akrobatik, dans, komik, sang og kostumeskift. Ja, verdens hurtigste kostumeskift er blandt numrene i et show, der er inspireret af stemningen fra klubberne i 1920’erne og 30’erne i USA.

Dato/tid: 26. aug.-3. sept. kl. 20.30-22.30
Sted: Hermans, Tivoli Friheden
Pris: 305-705 kr. ekskl. gebyr via aarhusfestuge.billetten.dk
Arrangeret af: Aarhus Festuge
Tak til: Tivoli Friheden og Montra Hotel Sabro Kro

Keiichiro Shibuya / Hatsune Miku: Vocaloid Opera - The End
Festugens gallaåbning står det japanske, animerede popstjernefænomen Hatsune Miku for. Sammen med en af Japans førende unge komponister og DJ’s, Keiichiro Shibuya, optræder hun på 3D-skærme og han på scenen med den alternative og virtuelle opera ’The End’. Med udsolgte stadionkoncerter, en eksklusiv tøjaftale med Louis Vuitton og millioner af fans rundt i hele verden er hun på mange måder som alle andre popstjerner. Hun adskiller sig dog på det ret markante punkt, at hun altså ikke er en virkelig person.

Dato/tid: 26. aug. kl. 18.15-19.55 (galla) og 21.00-22.25 (reprise)
Sted: Musikhuset Aarhus, Store Sal
Pris: 180 kr. ekskl. gebyr (120 kr. ekskl. gebyr med studierabat) via billetlugen.dk
Arrangeret af: Aarhus Festuge i samarbejde med Musikhuset Aarhus
Støttet af: JLOP, Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017, Wilhelm Hansen Fonden, Vilhelm Kiers Fond, Aarhuus Stiftstidendes Fond, Knud Højgaards Fond, Det Danske Filminstitut og Statens Kunstfond

Hübbe og Den Kongelige Ballet
Balletmester Nikolaj Hübbe medbringer 12 af ballettens dygtigste dansere, når Den Kongelige Ballet kommer til Festugen. På scenen vil han med vant charme og humør guide publikum igennem aftenen, mens danserne fremfører uddrag fra både klassiske og moderne danse. Forestillingen er både et glimrende udgangspunkt for en førstegangsoplevelse med ballet og for den erfarne balletgænger, der kan nyde nogle af de allerdygtigste inden for kunsten.

Dato/tid: 27. aug. kl. 19.30-21.00
Sted: Musikhuset Aarhus, Store Sal
Pris: 160-250 kr. ekskl. gebyr via billetlugen.dk
Arrangeret af: Aarhus Festuge i samarbejde med Det Kongelige Teater