DSC_0467.jpg

THE BLAST SUPPER: MAD OG GODE SAMTALER

Performanceinstallationen 'THE BLAST SUPPER – WOMEN’S MUSEUM EAT GENDER BIAS' debuterede fredag aften på St. Olufs Kirkegård. Projektet er skabt i et samarbejde mellem Kvindemuseet og madkunstner Jakob Vinkler.

Af Clara-Marie Grarup Søgård

Festugens udsendte tog sig inden premieren på installationen en snak med Madkunstner Jakob Vinkler og Kvindemuseets museumsinspektør Julie Rokkjær Birch om, hvad man kan se frem til ved projektet.

Julie Birch befinder sig til daglig indenfor murerne på Kvindemuseet men er i løbet af Festugen rykket ud i byrummet for at sætte kønsdiversitet på dagsordenen.

- Kvindemuseet har altid været et sted, som rækker ud og gerne vil møde publikum, hvor de er. Vi ville gerne skabe noget i byrummet, som er til alle for alle, siger Julie Birch. 

Det er vigtigt for  Kvindemuseet at gentænke sig i samtiden, hvor køn og kønsdiversitet fylder en stor del i den offentlige debat, fortæller hun videre.

- Selvfølgelig peger vi tilbage til kvindemuseet, men vi peger også ud i forhold til, at Aarhus er en mangfoldig by, en by der tager køn og diversitet alvorligt, siger hun.

 
Julie Rokkjær Birch, museumsinspektør på Kvindemuseet.

Kunsten ligger i mødet

Performancen er en parafrase over kunstneren Judy Chicagos famøse værk THE DINNER PARTY(1974-79), hvor et trekantet bord blev dækket op til 39 mytiske og historisk berømte kvinder.

Med kvindemuseets nyfortolkning udvides kønsperspektivet, og folk får mulighed for at sætte sig ved det trekantede bord på St. Olufs Kirkegård, hvor bordet vil være platform for dialogskabelse om køn og ligestilling.

Julie Birch og Jakob Vinkler har allieret sig med en kok, en kunstner og to dansere, der sammen skaber et multisensorisk rum med spisning, fodring, dialog og dans svøbet ind i visuelle symboler som treenighed, den sidste nadver, femininitet og maskulinitet. 

Jakob Vinkler fortæller, hvordan det at bryde mellemmenneskelige intimsfærer i et sanseligt og offentligt rum kan være et værktøj til at forny dialogen om køn og ligestilling.

- Det at skabe en oplevelse og et fællesskab i trekanten og opleve hinandens reaktioner, har potentiale til at skabe et rum for en anden slags dialog, siger han.


Madkunstner Jakob Vinkler står bag en række nytænkende projekter, hvor mad spiller en stor rolle.

Relationel gastronomi serveret på en bund af normkritik og mangfoldighed

Mad og måltider er for Julie Birch et godt instrument til at skabe dialog og relationer, og det er netop det relationelle, der er kernen i projektet.

- Det, at sidde om et bord sammen, er i sig selv noget, der kan skabe dialog. At spise er så sanseligt, det er en almen menneskelig ting. Vi vil netop gerne sætte fokus på, at det handler om at være menneske, og at vi ikke skal tænke så meget på, hvilket køn vi har. Det handler om, at vi er lige alle sammen, siger hun.

Til gårdsdagens performance sad Signe Bruun Viuff med sine veninder og medstuderende Ida og Amanda. De er spændte på at tage del i performancen med alle dets sanselige komponenter. De mener derudover, at dialogen om køn og normkritik er vigtig at få på bordet, i bogstaveligste forstand.

- Man bliver altid lidt mere kreativ inde i hovedet, når opsætningen er mere kreativ. Hvis man sad til en samtalesalon, ville man tænke ”nu skal vi samtale”. Her er det mere uforudsigeligt. Der sker, hvad der sker, uden at man lige ved, hvad der sker, siger Signe Viuff.


De medicinstuderende Signe Bruun Viuff, Ida Johansen og Amanda Högdén varmer sig på en kop kaffe og venter i spænding.

Synes du, at det kunne være spændende at tage del i et uforudsigeligt, multisensorisk fællesskab som dette? Så har du mulighed for at opleve det lørdag aften og igen søndag.

Arrangementet er gratis, og du kan læse mere om det her.

Tilbage