Stemmerbyggerbro_mbro_mpapir_FINAL.jpg

Festugen søsætter storstilet fællessangsprojekt

Med støtte på 500.000 kr. fra Nordea-fonden inviterer Aarhus Festuge alle til at synge sammen i et stort projekt, der hylder kor- og fællessang. Blandt andet med flere end 30 koncerter med byens imponerende udvalg af kor.

Aarhus betragtes af mange som Nordeuropas korhovedstad, og fællessangsentusiaster valfarter til byen for at nyde godt af det liv og den erfaring, byens kor skaber. Men fællessang er for alle og for alle niveauer, og det hylder Aarhus Festuge med projektet Stemmer Bygger Bro.

Projektet skaber med en række sangarrangementer og koncerter forbindelse mellem musik og mennesker på tværs af interesser, sprog, alder og baggrund. Under Festugen er der blandt andet morgensang på Rådhuset, fællessang i Byparken og på Salling Rooftop, sangmøder mellem blandt andre kor med indsatte og sygeplejesker samt en række workshops med dygtige instruktører, hvor alle kan være med til at dyrke fællessangen.

Stemmer Bygger Bro rækker ud til hele regionen og inviterer til sang og fællesskab, og projektet løber over en toårig periode, hvor det i 2019 udvider til at inkludere hele Norden.

- At synge sammen spreder glæde og styrker fællesskabet. Derfor håber vi, at projektet vil inspirere flere til at synge sammen og vise, at kor- og fællessang kan foregå på mange måder, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Det hele kulminerer den sidste lørdag i Festugen med to storslåede koncerter i Musikhuset Aarhus, hvor en række af byens dygtigste kor synger for og med publikum. Indholdet spænder fra Albertes bagkatalog til samisk yoik, og koncerterne blander improvisation, elektroniske effekter, klassisk korsang og nyt og gammelt. Koncerterne markerer afslutningen på 2018-udgaven af Stemmer Bygger Bro, og er med fondsstøtte gjort gratis for publikum (dog med billetbestilling).

- At samles om musikken er noget af det smukkeste, der findes, og med Stemmer Bygger Bro vil vi give alle byens borgere mulighed for netop det; mødes omkring, nyde og skabe musik og sang sammen. Vi tapper ind i byens, for mange, ukendte position som kor-storby og deler det med alle Festugens gæster. Også dem, der som mig ikke normalt er ivrige efter at synge for, siger Rikke Øxner, direktør for Aarhus Festuge.

Lyt til sangen ’Stille mirakler når mennesker mødes’, der er komponeret til Stemmer Bygger Bro, og som skal synges ved næsten alle arrangementer. (Tekst: Iben Krogsdal, musik: Niels Nørgaard)

Det fulde program offentliggøres 6. august og kan derefter ses på aarhusfestuge.dk/stemmerbyggerbro.

Dato/tid: 1. sept.-9.sept.
Koncert i Musikhuset Aarhus: 8. sept. kl. 17.00 og 20.00
Pris: Gratis, dog med billetbestilling inkl. gebyr til afslutningskoncert. Via billetlugen.dk
Arrangeret af: Aarhus Festuge i samarbejde med Syng, Kor72, Højskolerne, Den Jyske Opera, Sangkraft Aarhus, Aarhus Vocal Festival, Aarhus Kommune, Det Jyske Musikkonservatorium, Sangens Hus og Aarhus Musikskole
Tak til: Musikhuset Aarhus og Aros
Støttet af: Nordea-fonden

For yderligere information kontakt venligst kommunikationsmedarbejder Jonas Barfoed på 87 30 83 04 eller jb@aarhusfestuge.dk.

Aarhus Festuge